Hogyan készül egy kollekció? - interjú Majoros Zitával, a Printa tervezőjével

Hogyan készül egy kollekció? - interjú Majoros Zitával, a Printa tervezőjével

Megtetszik egy ruhadarab: ha offline találkozol vele, akkor esetleg felpróbálod, majd megveszed, online pedig a kosaradba teszed, fizetsz, majd várod a futárt. Gondolkoztál már azon, hogy mennyi mindennek kell megvalósulnia, hogy a kedvenc ruhadarabod a gardróbodba kerüljön? Nos, mi elgondolkoztunk rajta, és fel is tettük a kérdéseinket Majoros Zitának, a Printa tervezőjének. Ha kíváncsi vagy, hogy hazánk egyik első fenntartható márkájának hogyan készül egy kollekciója, akkor olvass tovább a teljes interjúért!

 

 

 

- Hogyan készül egy új kollekció, mik a főbb mozzanatok?

 

Minden egy inspirációs gyűjtéssel kezdődik: egy Pinterest albumba összegyűjtöm a dolgokat, amelyek aktuálisan tetszenek, amik inspirálnak. Ez sok minden lehet; régi fotók, műalkotások, építészet, divat, minták vagy akár enteriőr. Nagy vonalakban már az elején tudom, milyen hangulatot szeretnék megfogni, megteremteni az adott kollekcióval, tehát ezek mentén gyűjtöm az inspirációt. Végül pedig tudatos döntések - "Mik azok a darabok, amik jól sikerültek, és szerették a vevőink?" - keverednek személyes preferenciákkal.

 

Ezt a skiccelés követi, és egy olyan összesítő terv létrehozása, ahol minden egyes darab vázlatosan szerepel, hogy lássam a kollekció összhangját. Ezen a ponton már elkezdődik az intenzív csapatmunka. Jani, a szabászom átveszi velem az összes rajzot és ötletet, majd elkezdi megvalósítani őket. Ez egy rugalmas és nagyon kreatív folyamat az ő számára is, mivel semmi nincs kőbe vésve, a darabokat saját tudása és elképzelése szerint kezdi elkészíteni. A folyamat közben egyeztetünk, próbáljuk, teszteljük a darabokat. A mintaterveket átadjuk a szitanyomó stúdióba, hiszen a szitázás a varrás előtt történik az előkészített textildarabokon. Itt a legnagyobb kihívás azt megtervezni, hova helyezzük el a nyomatokat, hogy a végső darabon a megfelelő helyre kerüljenek. Egy újabb kreatív folyamat tele kihívásokkal, amit a csapatom remekül old meg.

 

A kész darabok pedig egymás mellett sorakoznak várva a fotózási időpontot. Ilyenkor nagyon jó látni, ahogyan egyre több modell készül el.

 

 

- Melyik a számodra legizgalmasabb mozzanat, és melyik az a lépés, amit legszívesebben átugranál vagy delegálnál - ha van ilyen?

 

A legizgalmasabb mozzanat talán pont maga az inspirálódás, mert olyankor még csak hagyom, hogy hassanak rám a vizuális impulzusok. A döntéshozás a legnehezebb - például, amikor megtervezek 48 mintát, és abból kell kiválasztanom csupán hármat. :) A legnagyobb nehézséget saját magam állandó megkérdőjelezése jelenti. "Jó lesz ez így?" "Jól fog kinézni?" "Meg tudjuk-e valósítani?" "Ha igen, olyan áron, amiért a vevőink megveszik?" Végül pedig: "Meg fogják venni?" Nem egyszer terveztem már olyan darabokat, amik csak nekem tetszettek, és senki mást nem érdekeltek. :)

 

 

- Mi az, ami segít átlendülni a mélypontokon?

Egy jó nagy séta, és a csapattal való egyeztetés brainstorming formájában.

 

- A kollekciók tervezése során sok mindenből merítesz ihletet. Meg tudsz nevezni esetleg egy olyan inspirációforrást, amihez mindig bátran visszatérhetsz?

 

A munkaruha, a zsebek, a minimalista szabásvonal vezetés és az erőteljes minták mind állandó inspirációt jelentenek, ahogy a 90-es évek minimalizmusa, a japán zero waste szabászat és az absztrakt festészet is. Az SS23 kollekciónál a csíkok és görbék találkozását, és a túlméretezett minták ruhadarabokon való elhelyezését "kutattam".

 

 

- Milyen érzés számodra, amikor teljesen elkészül, és végre launchol egy kollekció?

 

Ez egy olyan érzés, ami miatt megéri csinálni. Ezt általában a kollekciók fotózásán tudom megélni, amikor azt látom hogy az egész összeállt. Ilyenkor jó érzés megfigyelni a ruhákat a modellen, a fotós munkáját, a képeket, az egész kreatív folyamatot: a harmonikus csapatdinamika ilyenkor nagyon látványos.