A Jani for Printa darabok után most újabb kollekciót köszönthetünk a Printánál, amelynek tervezője Horváth Renáta, a Sorgina márka tulajdonosa és a Printa csapat tagja. Milyen darabokból áll a Sorgina for Printa? Öt crossbody táskából, három hátizsákból és két övtáskából, amelyek mindegyike kézzel, aprólékos és gondos munkával került megvalósításra - természetesen a lehető legfenntarthatóbb megoldásokkal.
Horváth Renáta a Budapesti Metropolitan Egyetemen végzett Divat-és textiltervező szakon, ez követően pedig színházakban, filmekben kezdett el dolgozni. A saját márkájának a gondolata a járvány alatt nőtte ki magát. Miután bezártak a színházak, kellett valami új kihívás számára, ezért elkezdett otthon, autodidakta módon bőrrel foglalkozni. Ez odáig fajult, hogy felvették egy bőrtáskákat gyártó céghez, ahol intenzíven kitanulta a szakmát, majd elkezdte a saját bőrtáska és kiegészítő márkájának megvalósítását. Mindent otthon, egyedül készített el a logótól a honlapig. A Sorgina egy hosszútávú terv kezdete lett, így érkezett meg a Printába.
Ha kíváncsi vagy, hogy Reni milyen szerepet tölt be a Printában, hogy hogyan készültek a darabok és mitől fenntarthatóak, akkor olvass tovább a teljes interjúért!
Milyen szerepet töltesz be a Printában, milyen feladatokat látsz el?
Gyártási asszisztens vagyok, a csapat egyik tagja úgy fogalmazott, hogy én vagyok a Printa svájci bicskája. A fő feladatom, hogy előkészítsem az alapanyagokat a gyártáshoz, szitázáshoz. Ezen kívül bőrdíszművesként, varróként, szabóként, beszerzőként, logisztikai managerként és most tervezőként is helyt kell állnom. Nincs két ugyanolyan nap, szinte minden nap más a feladatom, ez teszi izgalmassá a mindennapjaimat.
Nem csak a Printa csapatot erősíted, de 2021-ben elindítottad a saját márkád is Sorgina néven. Közös nevező, hogy a környezettudatosság elsőszámú szempont a Printánál és a Sorginánál is. Mesélnél arról egy kicsit, hogy a fenntarthatóság a márkádnál milyen lépésekkel valósul meg?
Nálam az alapanyag-választás volt az első lépés a környezettudatosság felé. Azt vallom, hogy a bőrnél tartósabb anyag kevés van, így én a minőség és az alapanyag maximális kihasználásában látom a jövőt.
A bőrt nehéz teljesen feldolgozni, így a zero waste szabás szinte lehetetlen, viszont a leeső darabok felhasználásával ezt ki lehet küszöbölni. Az lett a megoldásom, hogy a szabászati hulladékból amorf ékszereket készítek. Minden ékszer az éppen adott bőrdarab formáját kapja meg, így ezeket a maradék bőröket szinte teljesen fel tudom használni.
Természetesen a Sorgina for Printa daraboknál is kiemelten fontos volt a fenntarthatóság. Mit kell tudni erről?
Zitának rengeteg újrahasznosításra váró, minőségi bőrkabátja volt. Ezeket szerette volna a táskák alapanyagának, így ez volt a feladat: szakmailag hatalmas kihívás volt ezeket a régi kabátokat táskává alakítani.
A kollekció három modellből áll: egy hátizsákból, egy övtáskából és egy crossbody táskából. Hogyan zajlott a tervezési folyamat, mi ihlette a darabokat? Van személyes kedvenced?
A tervezés számomra mindig a funkciónál kezdődik, ez a legfontosabb, amit designerként tanultam. Mindhárom darabnak fontos és egyedi funkciója van, ami egy-egy feladatot lát el.
Az első darab a hátizsák, innen indult minden. Az elsődleges cél az volt, hogy egy nagy méretű laptop elférjen benne. Ha egy tervező egy ilyen szempontot kap, akkor azt egyből követik a további megvalósítandó funkciók: ha elfér benne egy laptop, akkor legyen jól pakolható, kényelmes, merev falú stb., és természetesen egyedi formavilágú.
A következő volt a kistáska, ami a hátitáska formai kistestvére. Ennél a darabnál jött be az újrahasznosított bőr gondolata. Ennek a táskának a funkciója szintén a pakolhatóság, ám elegáns kivitelben.
A harmadik darab - a személyes kedvencem - a popcorn táska. Azért is ez a legkedvesebb számomra, mert ennél a darabnál még a funkcióban is volt némi kihívás. Az volt a célom, hogy egy kisméretű táskát hozzak létre, ami a pakolás során ki tud tágulni, mindezt egy egyszerű hajtás segítségével. A tervezési folyamat itt volt a legizgalmasabb, mert visszatértem a klasszikus tervezési módszerhez: egy papír, egy cellux, és addig hajtogatok, amíg ki nem jön valami. Miután kitaláltam a hajtást és elkészítettem textilből a prototípust, akkor eszméltem rá, hogy ez tulajdonképpen a popcornos zacskó lett. Ezen a ponton ezt a gondolatot el is engedhettem volna, de Zita biztatására megtartottuk, és elneveztük popcorn táskának.
Mi volt a számodra legkedvesebb mozzanat az egész folyamatban?
Természetesen a tervezés, a formai kialakítások és a különböző gyártási megoldások kitalálása. Sokan úgy gondolják, hogy a tervezés csupán annyiból áll, hogy az ember lerajzolja, amit meg akar valósítani - ami igaz is -, de valójában csak utána jön az igazán izgalmas rész.
A teljes Sorgina for Printa kollekció megtekinthető ide kattintva vagy a Rumbach Sebestyén utcai Printa üzletben.