HENIBARA formatervező és Zimmermann Zsolt tervezőgrafikus munkáit állítja párhuzamba a Printa edition In Flux című kiállítása. A tervezők alkotói filozófiájában a geometrikus absztrakció nem pusztán vizuális kísérlet: a tárlat azt vizsgálja, miként válhatnak a legegyszerűbb formák és szerkezetek új jelentések forrásává – legyen szó térbeli installációról, síkbeli kompozícióról, használati tárgyról vagy textíliáról.
Erdész Barna megnyitóbeszéde
Párbeszéd és áramlás. A mai világban az információ szinte bárki számára elérhető, ugyanakkor a technológia fejlődésével mintha egyre inkább eltávolodnánk egymástól. Gyakrabban küldünk egy személytelen „boldog születésnapot” üzenetet, és döbbenünk rá, hogy pont egy éve ugyanezt küldtük, minthogy élőszóban leüljünk valakivel és időt szánjunk egy beszélgetésre.
Éppen ezért vagyok hálás a Printa csapatának és Majoros Zitának, akik filozófiájukkal visszahívnak bennünket a manualitás és az analóg világ felé, ezzel kicsit lelassítva a mindennapokat. Én is erre biztatok most mindenkit: merüljetek el Henriett és Zsolt munkáiban, szánjatok időt arra, hogy ráhangolódjatok Henriett KARTON székének éles éleire és tiszta szerkezetére, vagy lubickoljatok egyet a nyár végén Zsolt szigorú geometriai elemekből felépülő, végtelen pattern-tengerében.
Henriett munkái számomra nem ismeretlenek. Korán felismertem, hogy bár alapanyagaiban a fémet választja, tárgyaiban mégis végtelen érzékenység bújik meg a hideg saválló acél felületek mögött. A KARTON székét a kartondobozok ihlették: amíg tele vannak tárgyainkkal, tartanak és erősek, de amint kiürülnek, összeesnek. Henriettet az foglalkoztatta, hogyan lehet vázszerkezet nélkül formát létrehozni – ebből született meg a szék, majd a székből a művész nyomat.
Zsolttal a barátságunk egy beszélgetésből indult. Sokszor osztotta meg velem formai játékainak digitális lenyomatait. Én mindig azt mondtam neki: szép dolog egy kijelző mögé bújni, de még izgalmasabb lenne megfesteni, és megmutatni az embereknek. Természetesen először kategorikusan elzárkózott. Egy hónappal később azonban hóna alatt vásznakkal és alapanyagokkal jelent meg a galéria előtt, és kijelentette – mintha az ő ötlete lett volna –, hogy most bizony elkezd festeni.
Mindkét alkotó számára a geometriai síkok jelentik a kiindulópontot, de náluk a formák játékából új minőség és térbeliség születik. Világukban a szigorú szabályrendszer és a véletlen találkozása hoz létre új ritmusokat: Henriettnél a hajlított síkok játékosságában, Zsoltnál a minták és formák végtelen variációiban.
Örülök, hogy ők ketten kerültek most egymás mellé. És ha már tárgyakról beszélünk: érdemes elgondolkodni azon, hogyan viszonyulunk mi, emberek a tárgyainkhoz. Hogyan formálnak minket, és mi hogyan ruházzuk fel őket jelentéssel? Egy szék lehet pusztán használati eszköz, de lehet emlék, kapaszkodó vagy éppen jelkép. A tárgyak között is létrejöhet párbeszéd – egyik forma visszhangozza a másikat, egyik szerkezet felerősíti a másik jelentését.
Az In FLUX arról szól, hogyan válhatnak a legegyszerűbb formák és szerkezetek új jelentések forrásává. Hogyan tud a geometria egyszerre fegyelmezni és felszabadítani, tartást adni és játékosságot hordozni – és hogyan mesélhetnek a tárgyak rólunk, egymásról, és talán a közös világunkról is.
Az In flux kiállítás október 10-ig tekinthető meg a Printa edition galériatérben. A tárlaton bemutatott limitált szériás Printa x Zimmermann Zsolt kimonó, valamint a szerigráfiák a Printa boltjában és online is elérhetők.