Szabad reflexiók keretbe foglalva | Horváth Tibor kiállítása

Szabad reflexiók keretbe foglalva | Horváth Tibor kiállítása

A Printa edition falain Horváth Tibor képzőművész egyik legsűrűbb és legszemélyesebb anyaga kerül a középpontba. A Back to the Feature című kiállítás az elmúlt évtized kultúra- és társadalomkritikus reflexióinak egyfajta személyes archívuma. Több száz rajzból készített válogatás, egyenként keretbe foglalva – ahol a keretek nem csupán esztétikai kiegészítők, hanem aktív jelentéshordozók. 

Horváth Tibor képzőművészeti pályáját már a kezdetektől a kritikai attitűd és a formai határok feszegetése határozta meg. A Képzőművészeti Egyetem intermédia szakán töltött évei alatt is folyamatosan kísérletezett: művei gyakran provokatív gesztusokban öltöttek formát, legyen szó installációról, videómunkáról vagy a Guinness-rekordra nevezett, mindössze 13 másodperces diplomamunkájáról. Ez a szellemiség – a konvenciók újraértelmezése, az irónia és az autonóm művészi szabadság – azóta is végigkíséri alkotói gyakorlatát. 

A hazai intézményi közegből kilépve, egyre inkább a társadalmi és politikai témák foglalkoztatták, mígnem 2013-ban Berlinbe költözött. A környezetváltás fordulópontot jelentett számára: a korábbi erőteljes társadalomkritikát a szemlélődés és a mindennapi tapasztalatok előtérbe helyezése váltotta fel. „Megérkeztem egy színes városba, ahol mindent lehetett. Ennek hatására van, aki ellustul, de mégis jó volt ez az energia. Az itteni útkeresésem és a szabadság hozta ki belőlem, hogy újra elkezdtem rajzolni” – emlékszik vissza. Így vette kezdetét képzőművészeti projektje, az adseries Instagram-oldala, amelyet Tibor „kurátor nélküli, permanens kiállítótérként” jellemez. „Tulajdonképpen ez a felület lett az én művészeti közegem: nem kiállításokon szerepeltem, hanem kurátor és koncepció nélkül, létrehozhattam azt, amit szeretnék” – részletezi. Az online térben megosztott rajzok eredetileg a mindennapi rutint megtörő, kreatív tevékenység részeként születtek. A leegyszerűsített, sűrített formák nem tudatosan megtervezett reflexiók: „figyeltem a körülöttem zajló életet, majd ahogy a gondolataim egymásra rakódtak, mint egy sűrítmény, formát öltöttek” – írja le alkotói folyamatát.

Ezekre az alapokra épült később az adframed Instagram-oldala is, amely már nem csupán a digitális, hanem a fizikai térben is helyet adott a rajzoknak: a munkák egyenként kiválasztott, gyakran talált vagy újonnan vásárolt keretekbe kerültek. A keretek új szintre emelték a rajzok jelentését, szoros párbeszédet teremtve kép és környezete között. „A megszokott, sematikus esztétikai szerepéből kilépve, az egyes keretek fókuszt adnak, értelmeznek, vagy éppen teret adnak még több gondolatnak” – fogalmaz Tibor. Az adframed történetét egy spontán gesztus indította el: egy barát gyerekének készült ajándékrajz kapcsán született meg a felismerés, hogy a rajz és a keret találkozása önálló jelentéshordozóvá válhat. Azóta Tibor tudatosan keresi az adott munkákhoz leginkább illeszkedő kereteket bolhapiacokon, lomtalanításokon vagy éppen designboltokban.

Back to the Feature tehát egyfajta újrakontextualizálás – egy időben és térben lebegő sorozat fókuszba állítása, amely a mindennapi megfigyelés, a humor, az irónia és az empatikus kritikusság eszközeivel teremt párbeszédet. Ahogyan Tibor megjegyzi: „Ha kimozdulunk egy megszokott nézőpontból, a körülöttünk lévő jelenségek új megvilágításba kerülnek – a munkáim nem feltétlenül megkérdőjeleznek, hanem egy másik nézőpontból való rátekintést képviselnek.”


 

Horváth Tibor Back to the Feature kiállítása május 23-ig látogatható a Printa edition galériatérben.

Amennyiben valamelyik alkotás felkeltette érdeklődésed, a műtárgyakkal és szerigráfiákkal kapcsolatos részletek ezen a linken érhetők el.


Szöveg: Vikárius Réka

 

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.